BÖBE (Budapesti Ökumenikus BEszélgetések) A beszélgetések célja az, hogy a keresztény egység égető kérdéseiről és a kereszténység előtt álló, sokszor önkritikát igénylő kihívásokról a főiskolás és egyetemista fiataloknak (és velük együtt) fórumot biztosítson. E fórumon az adott témák iránt érzékeny előadók vesznek részt egy spontán, noha moderált beszélgetés formájában, majd a hallgatóság teszi föl kérdéseit. A szorgalmi időszakban havonta sorra kerülő beszélgetéseket agapé követi. A lényegben egyetértünk - az Új Ember cikke a kezdetekről BÖBE (Budapesti Ökumenikus BEszélgetések) korábbi estjei 2007
2006
2005
2004
2003
BÖBE - Vallások a házasságról 2005. március 10-én három vallás képviselője, SIMON Eszter evangélikus hittanár, GOVARDHANA dász (TORNÓCZKY Gusztáv) Krisna-tudatú lelkész, és Abdul Fatta MUNIF, muszlim lelki vezető, és harminc-harmincöt lelkes hallgató gyűlt össze, hogy a házasságról beszélgessünk. A három vallás különböző kultúrában született és különféle kultúrát hozott létre, így más-más oldalról közelíti meg a házasság kérdését. Az iszlám az Isten keresésen túl, a társadalom problémáira is próbál "természetes" válaszokat adni, így a házasságra nem mint szentségre, hanem mint életszövetségre, társadalmi létformára tekint, és lehetséges a válás. Az iszlám hagyomány a nő és a férfi kapcsolatában a szerelem helyett inkább egyrészt az ésszerűséget, a társadalom érdekeit nézi, amikor a házasságról gondolkodik, másrészt a Koránt tartja szem előtt, amelyben például azt olvashatjuk: "a férfiaknak egy fokozattal több adatott, mint a nőknek." E tanítás sok vitára adott okot a muszlim lelki vezetők között, s a pozitív konszenzus szerint többletfokozaton azon felelosséget értik, amelyet a férfinek a nővel szemben föl kell vállalnia. Az arab országokban elterjedt mondás szerint "a családban a nő a belügyminiszter, a férfi pedig a külügyminiszter." A vallásközi házasság csak a muszlim férfiak számára lehetséges ábrahámita, azaz keresztény vagy zsidó nővel, míg a muszlim nők csak muszlim férfiakhoz mehetnek feleségül. A sokféle vallási hagyományt lazán egyesítő hinduizmus fölfogásában a "teremtések" kiindulópontja a különböző univerzumokban létező Brahma, aki gondolatával egyszerre teremti Manut, a férfit, és Saturipát, a nőt. A Krisna-tudatúak hite szerint a "lelkigyakorlat" (az ember közeledése Istenhez) számára az egyedülálló életforma lenne ideális, ha valaki azonban nem tudja életét házasság nélkül elképzelni, vállalkozhat rá. A házas kapcsolatot igen körültekintően készítik elő, a személyes rokonszenven túl figyelnek például a pár horoszkópjára. A házasságot hosszú, jegyességszerű időszak előzi meg. A házasságkötés világraszóló esemény, amikor a falu apraja-nagyja megjelenik, hogy osztozzék a pár örömében. A Krisna-tudat fölfogásában is a férfi vállal felelosséget a nőért, a szertartás alatt az apa e felelősséget az egész közösség előtt ünnepélyesen átruházza a férjre. A Krisna-tudatúak a jegyességet gyűrű helyett a lány homlokára festett piros ponttal, a házasságot a haj elválasztásánál húzott piros vonallal jelzik. A hindu hagyomány elfogadja a többnejűséget, érvelésük szerint ugyanis a nő nem maradhat egyedül, védelem nélkül. A válás szigorúan kerülendő, akkor is, ha valaki a házassága után tért meg, és párja más vallású, mert a házasság "szentség". A kereszténység szerint Isten megteremtette az embert, Ádámot, és látta, hogy "nem jó az embernek egyedül", ezért úgy döntött, hogy segítőtársat ad neki, egy nőt, Évát. Ez a házasság alapja, s végső célja az, hogy az ember önmagára találjon. A házastárson keresztül az embert Isten öleli magához, és ezen elfogadó szeretetben tud gyógyulni az ember sebzettsége, és válik szabaddá arra, hogy önmagává válhassék, azzá, akinek Isten álmodta a teremtéskor. A házasság megítélése a keresztény felekezetekben némileg eltérő. A római katolikus és az ortodox megértés szentségnek tartja, a katolikusok pedig ezzel fölbonthatatlannak is. Ugyanakkor a protestánsok és az ortodoxok noha nem bátorítják, mégis lehetővé teszik híveik számára a válást és az újraházasodást. A nemiség az iszlám "természetes" és gyakorlatias fölfogásában a házasok igényei szerint jelenik meg. Az azonos neműek kapcsolata szigorúan tilos, ha napvilágra kerül, egyes országokban halállal büntetik. A Krisna-tudatúak a nemiség két formáját különítik el: a vallásos, egyben házasságban megélt nemiség elsősorban a leendő gyermekek életre hívásának vágyából születik, szent és tiszta. A Bhagavad-Gítában így szól Krisna: "Az ilyen nemiség én vagyok." Vallástalan formájában azonban a nemi vágy csupán önmagára mutat, és szenvedélybol táplálkozik. A Krisna-tudatúak szerint az azonos neműek kapcsolata nem segíti a lelki fejlodést, azaz törekedni kell e magatartás megváltozására. "Mi nem akarunk semmit kötelezővé tenni, inkább belső megértésre törekszünk." A kereszténység a nemiséget kizárólag a házasságon belül tartja elfogadhatónak. "A paráználkodás a házasság silány változata." Az azonos neműek kapcsolata a keresztények többsége szerint elfogadhatatlan. Mindazonáltal a Krisna-tudatú lelkész néhány mondatában valamiképpen a három vallás közös fölfogását fogalmazta meg: "a fő cél nem a törvények betartása, hanem hogy az ember egyfajta ragaszkodást alakítson ki Isten iránt. E ragaszkodásnak lesz majd következménye, hogy az ember lassan képessé válik a törvények betartására." |